Cinerama

måndag, mars 24, 2008

Beau travail

Filed under: Beau travail, cinerama, Claire Denis, Danial, Film — cineramablog @ 8:39

Jag har sett Beau Travail. Nu vill jag ta värvning i Främlingslegionen och åka till afrikas horns saltstränder. Jag måste erkänna att jag är hopplöst efter när det gäller Claire Denis, jag har varken sett Chocolat och Nénette et Boni. Något jag känner måste åtgärdas så snart som möjligt efter att ha sett Beau Travail. För mycket bättre än så här blir det inte.

paysage-2.jpg

I filmen sitter en före detta främlingslegionär i Paris och tänker tillbaka på tiden i Djibouti där han och hans kompanivänner övade på att döda snabbt och smärtfritt, där de drack te i solen, där de promenerade runt och tittade på beslöjade flickor, där de simmade i Agnés Godards ömsom blå, ömsom gröna hav, där de finkalibererade sina kroppar med fysiska övningar som ständigt hotade övergå till homosexuella lekar och där de lyssnade på eurodisco på nattklubbarna.

Det hela är förträffligt vackert och sorgligt och gripande och meningslöst och fint.

/Danial

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

