Cinerama

måndag, april 28, 2008

In the Realms of the Unreal

Filed under: cinerama, Danial, Film — Taggar:, , — cineramablog @ 18:48

Hösten 2003 var jag på Magasin 3 och såg deras Henry Darger-utställning. Henry Darger var en vaktmästare från Chicago som efter sin död blev känd för The Realms of the Unreal, ett 19.000 sidor långt illustererad berättelse om sju systrar, Vivianflickorna. Utställningen lämnade mig något splittrad, inte helt förvånande med tanke på att The Realms of the Unreal är väldigt splittrad. Dargers fantastisk färglagda bilder innehåller så mycket våld mot unga (penisförsedda) kvinnorkroppar samtidigt som texten högtidligt hyllar deras skönhet och ungdomliga mod. Våldet har hela tiden en sexuell underton som gör den än mer obehaglig och jag har sen dess haft svårt att helt och hållet släppa taget om Darger.

För några veckor sedan hittade jag en film om honom, In the Realms of the Unreal av Jessica Yu. Trots Dakota Fannings berättarröst, överraskade filmen mig positivt. Istället för att berätta den något bisarra historien om Henry Darger, och den är bisarr, har Yu valt att utgå från The Realms of the Unreal. Berättelsen står i fokus och den har levandegjorts genom animation av Dargers illustrationer och Darger är mannen i periferin, som den skapande gud han verkar ha uppfattat sig själv som.

Filmen tar inte upp våldet mot flickorna särskilt mycket och det fick mig undra lite på om jag missuppfattade något under utställningen, men det kan ju lika gärna ha varit Magasin 3 som valde att fokusera på det…

Helt klart värt att kika på i alla fall.

Blogga med WordPress.com.

