Cinerama

fredag, november 14, 2008

David Gordon Green

Filed under: cinerama, Danial, Film — Taggar:, — cineramablog @ 19:03

Idag har ”Pineapple Express” premiär.

Den är regisserad av David Gordon Green som för åtta år sen regisserade”George Washington”, en film som jag verkligen tyckte om när jag såg den på Stockholms filmfestival.I en tid då den amerikanska independent-filmen tack vare James Mangold, tagits över av Hollywood  och ingen verkar vara intresserad av göra något nytt framstod David Gordon Green som en frälsare. Genom att inte sänka sig ner till Hollywoods nivå har de publika framgångarna uteblivit, men han har konsekvent imponerat.

Han följde upp ”George Washington” med ”All the Real Girls”, en arbetarklass-romcom, som ovanligt nog var både romantisk och komisk och ”Undertow”, en närmast Terence Malick-artat skildring av den amerikanska mytologin, representerat av två bröders bråk om guldmynt i i Georgias skogar.

Förra året regisserade han ”Snow Angels”, en film förde honom närmare Hollywood i och med de stora skådespelarnamnen Kate Beckinsale och Griffin Dunne. Så när jag läste att han tillsammans med Apatow-gänget skulle göra stoner-komedin ”Pineapple Express” blev jag minst sagd bekymrad. Jag har inget emot Apatow-gänget, precis tvärtom, men jag föredrar när de David Gordon Green gör annan sorts film. Men jag tänkte att jag skulle vara öppensinnad och ge filmen en chans. Kanske lyckas Green tillföra nåt nytt?

Tyvärr gör han inte det. Filmen är inte särskilt dålig. Den är till och med rätt kul så länge det är inte alltför mycket action, men att Green skulle ha regisserat syns inte alls. Jag hoppas detta är bara något han gjorde för att få in lite pengar så han kan göra sin sorts film igen, men om han fastnat i Hollywood är det tragiskt och jag kommer att sakna honom.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

