Cinerama

måndag, januari 5, 2009

Intolerance

Filed under: cinerama, Danial, Film — Taggar:, , — cineramablog @ 12:22

Jag var onödigt negativ senast. Naturligtvis finns det en massa duktiga Ameican Independent-regissörer. Som Kelly Reichardt, Joe Swanberg, Greta Gerwig och en massa andra. Jag ville bara raljera lite. Lusten att raljera försvann dock när jag såg David Gordon Greens Snow Angels. Det fanns tydligen ingen skäl till oro, Snow Angels var hans bästa film.

I alla fall. Det är nytt år nu och jag har lovat mig själv att se alla de där filmerna jag borde ha sett för länge sen. Som D. W. Griffiths Intolerance. Den har jag velat se sen jag läste Kenneth Angers Hollywood Babylon som börjar med orden; ”WHITE ELEPHANTS — the God of Hollywood wanted white elephants, and white elephants he got — eight of ’em, plaster mammoths perched on mega-mushroom pedestals, lording it over the colossal court of Belshazzar, the pasteboard Babylon built beside the dusty tin-lizzie trail called Sunset Boulevard.” och såg bröderna Tavianis film God morgon Babylon om två till Amerika migrerade hantverkarbröder som bygger elefanterna.

Så vad om filmen? Svårt att säga något nytt om en film som alla har sagt så mycket om. Det är en film delad på fyra episoder. En nutida om de rikas intolerans mot de fattiga, en om Bartolomeinatten, en om Jesus (ja, det är ju Griffith som gjort filmen…) och en om Babylons fall. Den nutida episoden är i bästa fall ok, episoderna om hugenotterna och Jesus rent av tråkiga. Återstår Babylon. Maken till storslagenhet har väl aldrig existerat vare sig förr eller senare. Så pompöst att det är svårt att inte bli imponerad trots berättelsens sentimentalitet (ja, det är ju Griffith som gjort filmen…). Det är svårt att med ord beskriva spektaklet och jag avslutar med en bild på Babylons torg med bröderna Bonnanos vita elefanter.

griffith_intolerance_21

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

